Informácia o právach spotrebiteľa

Informácia o právach spotrebiteľa a riešení sporov

Spotrebiteľom je fyzická osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania, pokiaľ príslušné právne predpisy nestanovujú inak.

Pred uzavretím právneho vzťahu s bankou máte ako spotrebiteľ právo:

  • zvoliť si produkt alebo službu, ktorá najviac vyhovuje Vašim potrebám z portfólia ponúkaných produktov a služieb banky,
  • byť informovaný o charaktere a podmienkach produktu alebo služby, ktorú ste si vybrali, ako aj o cenových a ďalších podmienkach produktu alebo služby,
  • na predloženie návrhu zmluvy v čitateľnej a zrozumiteľnej forme,
  • neuzavrieť zmluvu, ak Vám predložené zmluvné alebo cenové podmienky alebo obchodné podmienky z akéhokoľvek dôvodu nevyhovujú,
  • na uzavretie, zmenu alebo ukončenie zmluvy aj formou elektronickej komunikácie alebo na diaľku, za podmienok stanovených príslušnými právnymi predpismi a bankou.

Počas trvania právneho vzťahu s bankou máte ako spotrebiteľ právo:

  • plnohodnotne využívať zvolenú službu alebo produkt, ako aj všetky výhody a doplnkové služby, ktoré s takýmto vybraným produktom alebo službou banka poskytuje,
  • uplatniť reklamáciu zvolených služieb alebo produktov,
  • obrátiť sa s cieľom ochrany svojich spotrebiteľských práv na subjekt alternatívneho riešenia sporov alebo na súd,
  • na ochranu pred neprijateľnými podmienkami v spotrebiteľských zmluvách v zmysle príslušných právnych predpisov,
  • byť informovaný o zmenách zmluvy, cenníka a obchodných podmienok v lehotách a spôsobom stanoveným v zmluve, obchodných podmienkach alebo v príslušných právnych predpisoch,
  • predčasne splatiť úver v súlade s podmienkami stanovenými príslušnými právnymi predpismi, Vašou zmluvou a obchodnými podmienkami banky,
  • v prípade, že ide o úver alebo o produkt a službu, ku ktorej bola zmluva uzatvorená na diaľku, odstúpiť od zmluvy do 14 dní od jej uzavretia alebo odo dňa, keď Vám boli doručené zmluvné podmienky obsahujúce všetky náležitosti zmluvy; najmä v prípade poskytnutého úveru ste však po uplatnení svojho práva na odstúpenie od zmluvy na diaľku povinný vrátiť banke všetky dlžné peňažné prostriedky a príslušný úrok, a v prípade iného produktu alebo služby zaplatiť banke odplatu za produkt alebo službu skutočne poskytnutú, a to bez zbytočného odkladu,
  • ukončiť zmluvu za podmienok uvedených vo Vašej zmluve a obchodných podmienkach alebo v príslušných právnych predpisoch.

Ďalšie dôležité informácie

Máte tiež právo:

  • na informácie o tom, aké osobné údaje o Vás banka spracúva a máte právo požadovať opravu alebo výmaz alebo obmedzenie spracúvania osobných údajov, ktoré sa Vás týkajú, rovnako máte právo na prenosnosť osobných údajov, ktoré o Vás spracúvame a právo namietať proti spracúvaniu osobných údajov, ktoré vykonávame. Bližšie informácie o Vašich právach a spôsobe, akým ich môžete uplatniť v súlade s Nariadením Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES („GDPR“) nájdete v Oznámení o spracúvaní osobných údajov pre klientov spoločnosti VÚB, a. s., ich zástupcov a zmluvných partnerov na www.vub.sk,
  • na poskytnutie obchodných podmienok banky a iných dokumentov, ktoré sú súčasťou zmluvy,
  • na ochranu svojich vkladov prostredníctvom Fondu ochrany vkladov za podmienok stanovených platnými právnymi predpismi,
  • namietať voči spracúvaniu Vašich osobných údajov na účely marketingu.

Príslušné obchodné podmienky banky v platnom znení, cenník a ďalšie informácie o ponúkaných produktoch alebo službách nájdete na každej pobočke banky, ako aj na www.vub.sk.

Ak máte záujem o niektorý z investičných produktov banky, dôležité informácie nájdete na www.vub.sk a tiež Vám ich radi poskytnú naši zamestnanci na ktorejkoľvek pobočke.

Banka je okrem iného samostatným finančným agentom v sektore poistenia a zaistenia, a preto sa môžete na nás obrátiť so žiadosťou o informácie týkajúce sa poistných produktov, ktoré ako finančný sprostredkovateľ svojim klientom ponúkame.

REKLAMÁCIE A SPÔSOB RIEŠENIA SPOROV

Reklamácie môžete podávať osobne v listinnej forme na pobočkách banky, písomne v listinnej forme na adresu: VÚB, a. s., Riadenie podnetov klientov, Mlynské nivy 1, 829 90 Bratislava 25, telefonicky na tel. čísle 0850 123 000 (v rámci SR) +421 2 4855 5970 (zo zahraničia), elektronicky e-mailom na kontakt@vub.sk, formou kontaktného formulára dostupného na www.vub.sk alebo prostredníctvom služieb Nonstop banking alebo VÚB Online banking.

Banka rozhodne o oprávnenosti reklamácie bezodkladne. Vybavenie reklamácie nebude trvať viac ako 30 dní odo dňa jej uplatnenia; v zložitých prípadoch vybaví banka reklamáciu najneskôr v lehote 3 mesiacov odo dňa jej uplatnenia. Banka Vás bude informovať v rámci 30 dňovej lehoty od uplatnenia reklamácie o skutočnosti, že vybavovanie reklamácie bude trvať viac ako 30 dní.

Pokiaľ ide o reklamáciu platobných služieb v mene euro alebo v inej mene zmluvného štátu Dohody o Európskom hospodárskom priestore v rámci Európskeho hospodárskeho priestoru, banka rozhodne o oprávnenosti reklamácie bezodkladne, najneskôr však do 15 pracovných dní odo dňa doručenia reklamácie alebo ak bude vybavovanie reklamácie trvať dlhšie ako 15 pracovných dní, banka Vám poskytne predbežnú odpoveď s odôvodnením oneskorenia odpovede na reklamáciu a termínom konečnej odpovede, ktorý nepresiahne 35 pracovných dní.

Pokiaľ ide o reklamáciu platobných služieb a) v mene inej ako je euro alebo mena zmluvného štátu Dohody o Európskom hospodárskom priestore v rámci Európskeho hospodárskeho priestoru alebo b) v každej mene mimo Európskeho hospodárskeho priestoru, banka rozhodne o oprávnenosti reklamácie rovnako ako je uvedené v predchádzajúcej vete, avšak jej celkové vybavenie nebude trvať dlhšie ako 35 pracovných dní, v zložitých prípadoch nie dlhšie ako 6 mesiacov.

Ak medzi nami a Vami vznikne spor z reklamácie alebo ak sa domnievate, že sme porušili iné Vaše práva, máte právo obrátiť sa na nás so žiadosťou o nápravu. Ak sme na Vašu žiadosť o nápravu odpovedali zamietavo, budeme Vás informovať na trvanlivom médiu o príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov.

Ak sme na Vašu žiadosť o nápravu odpovedali zamietavo alebo sme na ňu neodpovedali do 30 dní odo dňa jej odoslania, máte právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu, a to subjektu alternatívneho riešenia sporov, ktorý je oprávnený riešiť spory vzniknuté zo zmluvy o bankovom obchode alebo v súvislosti s ňou, podľa Vášho výberu. Zoznam subjektov alternatívneho riešenia sporov sprístupňuje na svojom webovom sídle Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky. Na webovom sídle Ministerstva hospodárstva nájdete aj bližšie informácie o príslušnom subjekte alternatívneho riešenia sporov a o podmienkach, na základe ktorých sa na tento subjekt môžete obrátiť.

Jedným zo subjektov alternatívneho riešenia sporov, ktorý je oprávnený riešiť spory vzniknuté zo zmluvy o bankovom obchode je Inštitút alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie, Blumental office I., Mýtna 48, 811 07 Bratislava - Staré mesto, http://institutars.sk.

Náležitosti návrhu na začatie alternatívneho riešenia sporu, jeho priebeh a ďalšie informácie sú uvedené v zákone č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

V tomto dokumente sú uvedené niektoré zo základných práv, ktoré Vám ako spotrebiteľovi náležia. Ďalšie Vaše práva nájdete vo Vašej zmluve a platných právnych predpisoch.

Tento dokument slúži len na informačné účely.

Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.